Кафедра українознавства

Мова:

Когнітивні упередження. Частина 2

Ми продовжуємо говорити про когнітивні викривлення та вплив технологій на наше сприйняття інформації. І сьогодні мова піде про декілька з них, що безпосередньо впливають на те, як і що ми бачимо в соціальних мережах, телевізорі, а інколи навіть у дзеркалі.

Дві важливі для сприйняття технології часто застосовуються у поєднанні. Це хибна аналогія та ефект переваги зображення. Перша з них є однією з найбільш поширених. Її часто застосовують для реклами, у якій необхідно властивості одного об’єкта перенести на інший. Ці об’єкти зображені, наприклад, на одному плакаті чи в одному відеоролику. З цією технологією тісно пов’язаний ефект переваги зображення, тобто добір картинки може спотворити сприйняття тексту, що був написаний. Загалом, для переважної більшості людей зображення сприймається легше, ніж текст, особливо, якщо не залишається часу на його детальний аналіз.

Ураховуючи велику кількість технологій, що використовуються і апелюють до особливостей сприйняття інформації, виникає питання: «Як ми можемо протидіяти цим технологіям?» Відповідь проста і складна одночасно: більше, а головне, довше думати. Протидія тісно пов’язана зі зменшенням кількості когнітивних упереджень, а це процес, що проходить у декілька етапів:

  • – усвідомлення наявності упереджень;
  • – аналіз процесу міркування;
  • – уповільнення процесу міркування (для того, щоб позбавитися напівавтоматичних рішень);
  • – створення сприятливих умов для ухвалення рішень.

Для того, щоб максимально відсіяти маніпулятивні сторінки та новинні джерела, треба визначити мету, проаналізувати статистику, але спочатку виявити притаманні саме вам упередження. Без цього можна викорінити у себе цілком корисні звички, що значно спрощують наше життя. Тож будьмо уважними насамперед до себе і пам’ятаймо, що важливо не лише контролювати свій раціон, а й зважено підходити до свого інформаційного простору.

Далі буде…

 

#SHGATI #ШляхиБезпеки ІЦ «Майдан Моніторинг».

Проєкт “Групи самодопомоги для подолання інфодемії” відбувається за підтримки Європейського Союзу в співпраці з Black Sea Trust for Regional Cooperation

Когнітивні упередження. Частина 2